در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان غرب استان مطرح شد:می‌توان تاریخ مرگ زاینده رود را مشخص کرد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 291
نویسنده : حامد عابدی

 

جلسه قرارگاه آب در محل استانداری اصفهان به منظور بررسی مشکلات کشاورزان شهرستان‌های فلاورجان، نجف آباد و قهدریجان با حضور نمایندگان کشاورزان این شهرستان‌ها و جمعی از مسوولان استان عصر روز گذشته (سه شنبه) تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان در این جلسه گفت: امسال در حوزه صنعت 25 درصد و شرب 20 درصد کاهش مصرف آب خواهیم داشت.

محمد مهدی اسماعیلی اظهار کرد: در سال آبی گذشته قرار شد با توجه به مشکلاتی که در خصوص خشکسالی و سهم آب شرب مردم وجود داشت تخصیص سهمیه آب به کشاورزی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با وجود مشکلات زیاد آب به کشاورزان داده شد، ادامه داد: در تاریخ 23 اسفندماه گذشته به دلیل اینکه آب پشت سد به شدت کاهش یافته بود مدیریت بحران استان تصمیم به جلوگیری از سهم آب کشاورزی گرفت.

بیمه کشاورزان در سفر چهارم هیئت دولت بررسی می‌شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه در غرب استان تنها سهمیه آب برای باغات تخصیص داده شده است، گفت: این سهمیه برای استفاده باغات است نه برای کشت محصولات.

وی با بیان اینکه مصرف آب در دیگر حوزه‌ها نیز کاهش یافته است، اضافه کرد: در حوزه صنعت 25 درصد و شرب 20 درصد کاهش مصرف خواهیم داشت.

اسماعیلی با اشاره به مصوبات هیئت دولت در دور چهارم سفرهای استانی به استان چهار محال و بختیاری در خصوص آب زاینده رود، تصریح کرد: 15 مصوبه در خصوص آب زاینده رود وجود داشت که با رایزنی‌های صورت گرفته توسط مسؤولان استان اصفهان، 12 مصوبه مورد تجدید نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به مصرف بیش از حد صنایع دفاع استان از آب زاینده رود تاکید کرد: به صنایع دفاع اخطار داده شد که این وضعیت را اصلاح کند وگرنه تصمیمات دیگری خواهیم گرفت.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه پیشنهاد تحت پوشش قرار گرفتن بیمه کشاورزان بسیار خوب است، گفت: در دور چهارم سفر هیئت دولت به اصفهان این مسئله تحت یک مصوبه بررسی خواهد شد.

وی در مورد سهمیه کشاورزان سه شهرستان نجف آباد، قهدریجان و فلاورجان اظهار کرد: در حال حاضر قرار بر این است که هر ماه یک هفته آب در اختیار کشاورزان قرار گیرد که پیشنهاد می‌شود هر 25 روز یک هفته مورد بررسی قرار گرفته شود.

40 تا 50 درصد آب ورودی به سد زاینده رود کاهش یافته است

هم‌چنین مدیر کل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: مستند کردن سهم حق آبه‌داران زاینده رود مسئله‌ای است که باید به زودی مطرح و بررسی گردد.

 محمد علی طرفه اظهار کرد: سال گذشته به شرق اصفهان سهمیه آب کشاورزی تعلق نگرفت و با تشکیل کمیته‌ای به بررسی سهمیه‌ها و مشکلات کشاورزان پرداخته شد.

مدیر کل آب منطقه‌ای استان اصفهان ادامه داد: امسال نیز باید با تشکیل کمیته‌ای به بررسی این مشکلات پرداخته شود.

هم‌چنین معاون حفاظت و بهره‌برداري شركت آب منطقه‌اي استان اصفهان با بیان اینکه امسال 40 تا 50 درصد آب ورودی به سد زاینده رود کاهش یافته است، اظهار کرد: متاسفانه حجم آب پشت سد زاینده رود از 840 میلیون متر مکعب فراتر نخواهد رفت.

غلامحسین حیدرپور با بیان اینکه تا 15 خردادماه سال آبی جاری میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش یافته است، افزود: اما این آمار نسبت به میانگین دراز مدت آن 20 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: در خصوص برنامه تنظیم شده برای سهمیه آب شهرستان‌های نجف آباد، فلاورجان و قهدریجان قرار شد تخصیص آب به آنها شش دوره به صورت یک‌هفته در 25 روز باشد که تا به امروز دو دوره آن انجام شده است.

تنها هفت هزار و 500 هکتار از زمین‌های فلاورجان زیر کشت است

هم‌چنین محمدرضا نریمانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: 45 درصد آب حوزه زاینده رود در اختیار آب شرب و مابقی در اختیار کشاورزی و صنعت است.

وي افزود: در سال آبی گذشته بیش از یکصد و 50 میلیارد تومان برای مصرف بهینه آب در استان هزینه شده است که نسبت به سال88 و 89 رشد 10 برابری داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه امسال دوهزار و 300 میلیارد تومان برای زیربناهای کشاورزی در کشور اعتبار در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در تلاش هستیم حداقل 300 میلیارد تومان از این اعتبار به استان اصفهان تخصیص یابد.

وی همچنین در خصوص میزان مصرف آب در استان چهار محال و بختیاری توسط کشاورزان این استان گفت: ما به صورت مداوم در حال بررسی هستیم که کشاورزان این منطقه برداشت اضافه‌ای از آب زاینده رود نداشته باشند.

همچنین قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: با وجود وضعیت آب در استان پیش بینی می‌شود امسال در شهرستان فلاورجان بیش از هفت هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت نداشته باشیم.

محمد نصر اصفهانی با بیان اینکه در سال گذشته در شهرستان نجف آباد سطح زیر کشت، شش هزار و 400 هکتار بود که بسیاری از آن به مرحله محصول نرسید، افزود: پیش بینی می‌شود امسال در حدود پنج هزار و 700 هکتار زمین زیر کشت قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکل آب در این شهرستان‌ها برآورد خسارات انجام شده که برای استاندار ارسال شده است.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فلاورجان گفت: چرا کشاورزان نیز مانند کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرند و همیشه درگیر مسایلی مانند وجود کارفرما هستند.

اسماعیلی افزود: پیشنهاد می‌کنیم کشاورزان به راحتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا در مواقع بحرانی مانند امسال بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد با بیان اینکه بالغ بر دو هزار و 500 هکتار زمین زراعی در این شهرستان زیر کشت نرفته است، اظهار کرد: 921 هکتار از باغهای این شهرستان از بین رفته است.

وی با اشاره به وام‌هایی که  کشاورزان از بانک گرفته و با وجود مشکلات خشکسالی توان بازپرداخت آن را ندارند، تاکید کرد: باید با پرداخت قسمتی از این وام فشار وارده بر کشاورزان کاهش داده شود.

برداشت آب زاینده رود نیاز به اجازه کشاورزان دارد

در ادامه  تعدادی از نمایندگان کشاورزان شهرستان‌های نجف آباد، فلاورجان و قهدریجان به ایراد سخنانی در خصوص مشکلات کشاورزان پرداختند.

رسول جعفرزاده یکی از نمایندگان کشاورزان نجف آباد خطاب به مسؤولان گفت: آب زاینده رود حق ما است و شما باید برای برداشت آن از ما اجازه بگیرید.

وی افزود: 73 درصد آب زاینده رود حق ما است و غیر از سهم آب شرب مردم ما حق خود را از آب زاینده رود طلب می‌کنیم.

وی با بیان پیشنهاد نمایندگان کشاورزان در خصوص سهمیه آب گفت: پیشنهاد دادیم به جای هر یک ماه یک هفته، هر 25 روز یک هفته آب به کشاورزان اختصاص یابد.

همچنین نماینده کشاورزان شهرستان قهدریجان نیز اظهار کرد: به جای اینکه برای کشاورزان برآورد خسارت شود باید سهم آب کشاورزی آنها داده شود.

قدیری افزود: در این مدت خشکسالی متاسفانه بسیاری از جوانان شهرستان بیکار شده‌اند.

همچنین مصطفی صادقی، رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی شهرستان نجف آباد اظهار کرد: عرف می‌گوید آب هرکجا رود هر فردی در مسیر ان باشد می‌تواند استفاده کند.

وی افزود: نباید با برنامه ریزی‌های نادرست این مشکلات را برای کشاورزان ایجاد کرد.

صادقی ادامه داد: ما نمی‌دانیم زاینده رود چه موقع به وجود آمده اما شاید بتوانیم تاریخی برای مرگ آن بیابیم.

 






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: